måndag 13 september 2010

Kvotering; byta en orättvisa mot en annan...?


Socialdemokraterna har återigen tagit upp frågan om kvotering. En jämnare representation av kvinnor och män i beslutande organ är en viktig demokratifråga tycker jag också. Men oppositionen vill genom kvotering till bolagsstyrelser genomföra en symbolisk förändring. Jag vill i stället se en varaktig förändring. Jag tycker att både kvinnor och män, yngre och äldre, svenska födda och utländsk födda ska ha lika förutsättningar att göra karriär. Men att lagstifta det känns alldeles för extremt!
Då blir det svårt att avgöra om individen fått jobbet pga sin unika kompetens eller att det bara behövdes en tjej, en ung eller en utländsk född individ? Då är det egentligen ytan som räknas, inte innehållet! Jag upplever det som om att man byter ut ena orättvisan mot en annan! Alltså en kompetent individ missgynnas för att han/ hon tillhör ”fel” kön, ålder eller etnisk bakgrund… Är det inte så att vi alla är jämlika? Då tycker jag att vi ska låta varje individs unika kompetens och egenskaper som ska vara avgörande och inte något annat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar