onsdag 25 augusti 2010

Hur ska vården bemöta framtida patienter?


Igår publicerade Norrköpings tidningen en debattartikel jag och min partikamrat Ralf Falkhede skrivit tillsammans. Det handlar om hur vården ska bemöta framtida patienter. De söker idag i större sträckning efter information på egen hand och detta ställer större krav på vårdgivare. Då Norrköpings tidningen inte lagt ut vår artikel på sin hemsida lägger jag ut den på min blogg så att de som intresserar sig av sådana frågor får läsa om våra tankar!


Hur ska vården bemöta framtida patienter?

Vården förändras ständigt. Nya mediciner, behandlingsmetoder, analyser av prover, men framför allt nya kunskaper gör att det alltid sker en snabb utveckling. En stor förändring som inte uppmärksammats på samma sätt, är förhållandet mellan vårdpersonal och patient. Dagens patienter ställer krav och är bättre informerade än de varit tidigare. Och detta är mycket viktigt. Trots allt är patienten den som vet mest om sin hälsa. I dag är det en självklarhet att patienterna skaffar sig information via internet och kan förväntas själva ha åsikter om behandling/medicinering. Det som tidigare var vårdpersonalens obestridda kunskap är nu allmänna och tillgängliga kunskaper. Denna utveckling är dock inte helt problemfri och det är särskilt två saker som måste uppmärksammas.
Vårdgivarna kan uppleva att de blir alltmer ifrågasatta av upplysta och pålästa patienter. Den auktoritära rollen som t.ex. läkarna en gång i tiden hade, har idag bleknat. Många har svårt att hantera sådana fall och tycker att de blir ifrågasatta i sin roll som läkare. Läkaren/ sjuksköterskan tolkar det som att patienten inte tror att de ger den bästa möjliga vården och upplever det som obehagligt och negativt. Vårdgivarnas förmåga till respektfulla relationer med sina patienter kan skadas, då varje relation måste baseras på en ömsesidig respekt. Om en patient inte får ett gott bemötande under sin vistelse inom vården kan följderna starkt påverka vårdprocessen på ett negativt sätt.
Vårdpersonalen måste ha redskap och förberedelse för att bemöta kunniga och nyfikna patienter. Arbetet med att föra in sådana övningar inom olika vårdutbildningar har påbörjats, men det är långt ifrån alla program som tagit detta på allvar. Det är inte klart hur sådan kunskap skall införas i varje vårdutbildning och på vilken nivå.
Som socialliberaler tycker vi att vårdutbildningarna mer och mer måste tänka i dessa banor och ta fram strategier för hur metoder ska förverkligas. Befintlig personal skall också få fortlöpande utbildning i hur de ska hantera sin nya roll.
Även patienterna måste få hjälp med att utvärdera den information som de hämtar t.ex. på Internet. Pensionärsorganisationen SPF satsar nu på att utbilda sina medlemmar när det gäller medicinering. Övermedicinering är ett problem och det är viktigt att både patient och vårdgivare har möjlighet att diskutera detta utifrån en gemensam bas. Vi vill därför att vården i större utsträckning stödjer patienterna i deras sökande efter kunskap via sjukhusbiblioteken och datorstöd på vårdcentraler.
Reza Zarenoe (FP)
Ralf Falkhede (FP) Landstingspolitiker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar