måndag 9 augusti 2010

Vi måste värna om demokratin!


I lördags fick jag veta att en partikamrat misshandlats i Norrköping (NT). Mannen hade stått vid Stadsbiblioteket och delat ut folder och valmaterial. Enligt länsvakthavande polisbefäl var det inte klart om attacken var planerad men konsekvenserna var allvarliga. Folkpartisten fick söka vård på Vrinnevisjukhuset.
Jag var djupt fundersam över detta och kände mig orolig då attacken inte var riktad till en individ utan till hela vårt demokratiska samhälle! Jag upplevde i mina unga år våldsamma drabbningar mellan oppositionen och makthavarna. Jag tror därför starkt på yttrandefriheten och är mycket mån om den.
Alla vi ska kunna utrycka oss om vad som helst annars är faran stor att alla vi förr eller senare drabbas av våldsamma angrepp på grund av vår; kön, religion, ålder etc.
Jag tänker på min partikamrat och hoppas att han snart repar sig. Jag hoppas innerligen att vi andra tar lärdom av detta och inte låter intolerans vinna denna viktiga kamp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar