tisdag 17 augusti 2010

Vården behöver nya ögon!


Jag fick tillfället att besöka ett vårdföretag, Cordinator, i Linköping. Vi var två Folkpartister, min partikamerat Karin Granbom Elison och jag. Träffen ordnades av Svenskt Näringsliv.
Företaget grundades av Gunilla Rundqvist, som är utbildad till narkossjuksköterska. Hon jobbade läneg inom Landstinget men kände att det fanns delar som kunde förbättras.
Vi hade en mycket spännande diskussion kring bl.a. hur samverkan med landstinget fungerar och vilka svagheter landstinget har? Det största problemet, enligt Gunilla, är det logestiken. Det förekommer ofta dubellt arbete inom landstinget, vilket först och främst drabbar patienterna.
Jag höll med henne och berättade att jag också sett motståndet som dessvärre exsisterar inom landstinget.Hon tyckte att det behövdes "nya ögon" som kritiskt skulle kunna se över de delar landstinget skulle kunna skärpa sig på.
Gunilla berättade även om hur vi politiker skulle kunan underlätta och stimulera vårdpersonalen att starta eget. Jag berättade om Folkpartiets nya landstingsprogram och att vi har faktiskt en särskil punkt där vi lyfter fram denna viktiga fråga!
Jag måste sägta att både jag och Karin var imponerade av Gunilla och jag i min tur önskar att kunna behålkla och utveckla Gunillas samarbete med landstinget då vi behöver goda exampel att lyfta upp i vårt län!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar