onsdag 15 september 2010

Ett vanligt lån eller en klok investering?


Idag lyssnade jag på P3 där de hade en het radiodebatt om studiemedel och hur olika block tycker om det. Det var en klar skillnad mellan alliansens och de rödgrönas politik kring detta. Enligt de rödgröna ska bidragsdelen höjas upp ytterligare medan alliansen vill höja upp lånedelen men även en liten del av bidragsdelen.
Studenters ekonomi och trygghet handlar om att en trygg situation som gör det möjligt att bättre kunna plugga. Länge har många upplevt att ekonomiska bekymmer leder till otrygghet och negativ stress.
Vi folkpartister tycker att Sverige ska vara ett kunskapsland dit forskare och studenter söker sig till. Men samtidigt tycker vi att detta är en investering som i framtiden kommer att löna sig. En del av oss lånar pengar för att skaffa sig bostad, bil, prylar etc. Men när de ska satsa på sin framtid tvekar de och säger att det inte känns bra att låna för sin utbildning! Jag har själv svårt att förstå detta argument då jag och alla i min omgivning fått låna pengar för att kunna utbilda sig. Jag var mycket glad över att det fanns en sådan möjlighet. Det känns otroligt ointelligent att avstå ett låna som kan garantera en bättre framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar