
Efterfrågan på "Gröna resor” har bidragit till att miljöfrågorna i hela världen uppmärksammats i högre grad och insikten kring miljön förbättrats, särskilt i I-länderna. Detta har direkt lett till att även fattiga länder kommit fram till beslut som resulterat i att med kraftfullare tag bevara ”känsliga” områden bättre.
Ett annat bra argument är det att de arbetstillfällen som med hjälp av ”Gröna resor” skapats har höjt levnadsstandarden fattiga länder vilket gör att även de börjar få råd med att kunna välja ha grönare livsstil.
Jag tycker att de är goda argumentet allihopa! Felet är att "Gröna resor" inte är lätt tillgängliga för valigt folk. Prislappen på dessa alternativ är alldeles för hög. Det innebär att de väl avlönade som försöker lugna ner sitt eko-samvete har råd att köpa dem. Medan medelklassen och studenterna trots sin miljömedvetenhet måste i alla fall välja de billigare alternativen…
Jag kan ändå inte låta bli och fråga: Är det någonsin acceptabelt att flyga? Vad spelar det för roll om företag har goda relationer med miljöforskare, institutioner, parker m.m.? Att flyga så lång som till Afrika, Asien och Sydamerika skadar miljön ändå! Varför inte lösa bränslealternativet för flygplan? Tror inte att någon av oss, varken afrikaner, asiater eller vi européer är intresserade av annat än en riktig och långvarig lösning som skyddar miljön!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar