fredag 19 mars 2010

Fria val ska lyfta upp patienternas ställning och inte företagens!

Idag läste jag på DN om företag som drar vinst av äldres och funktionshindrades situation. Det första jag som expert tänkte på var det var gränsen för girigheten gick? Är pengarna så otroligt viktiga så att man utnyttjar andras lidande för att kunna gå med vinst?




När jag valde min utbildning var det självklart att jag ville hjälpa till och försöka förbättra situationen för de individer var hörselfunktion inte fungerade optimalt. Audionomernas etiska kod syftar till att återspegla audionomyrkets mål samt de skyldigheter och rättigheter som audionomen har gentemot berörda aktörer. Där står det att Audionomen skall så långt det är möjligt informera patienten om beräknad kostnad och tidsramar i samband med re/habilitering samt att Audionomen skall kritiskt analysera hörhjälpmedelsreklam!

Att det ska finnas mångfald inom hörselvården har länge varit en självklarhet för mig, både som expert, fackrepresentant och som politiker. Men det jag inte tål, i alla mina roller, är oseriösa, oärliga och giriga företag/ individer som livnär sig på andras bekostnad. Falsk reklam föring som skulle kunna gynna företag måste granskas noggrann av både professioner, politiker och tjänstemän. När avtal skrivs ska man verkligen se till att allt sköts som lovats och när auktorisation dras igång ska politiker och tjänstemän se till att opålitliga och glupska företag inte tar för sig hur som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar