fredag 19 februari 2010

Hur ska sjukvårdspersonalen i framtiden hanskas med äldre boomen?


Jag satt igår på landstings fullmäktige och lyssnade på en del intressanta föreläsare, bl.a. Gunnar Wetterberg och Barbro Westerholm. Temat var ”Att vara äldre i Östergötland i Östergötland”. Jag ställde en enkel fråga till fullmäktige: Hur många av l fullmäktigeledamöter har nått eller passerat 65-års åldern om 10 år? Det var nästan 80% av fullmäktige som räckte upp handen!
Antalet äldre personer i samhället ökar enligt statistiken, vilket betyder ett ökat tryck på sjukvårdens personella och ekonomiska resurser. Den äldre befolkningen beskrivs idag som den patientgrupp som ofta är sjuklig, med i genomsnitt 3–4 kroniska sjukdomar och de kräver följaktligen en stor del av sjukvårdens resurser.
Jag tror att om 10 år möter vi mycket friskare och piggare äldre. Att leva hälsosam och ha fysisk aktivitet på dagordningen är inget främmande ämne för dagens ”äldre medelålder” generationen. Jag sa i mitt inlägg att framtida äldre är mycket mer medvetna om sina rättigheter och håller sig ständigt ajour med vad som erbjuds på marknaden och vilka forskningsresultat de kan lita sig på!
Detta betyder att sjukvårdspersonalen måste kunna lära sig hantera patienterna nyfikna frågor, kommentarer och funderingar kring ”doktorns” diagnos eller medicinering.
Jag framförde ett önskemål om att få in mer geriatrik i vårdyrkens olika grundutbildningar. Jag tycker att vi idag måste rusta upp oss och förbereda våra kommande medarbetare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar