fredag 15 januari 2010

2010 ett friskare år för oss alla!

Jag var bland de som vid varje nyårsafton försökte sätta upp ett mål inför kommande året. Ett år ville jag gå ner i vikt. Jag tänkte vägra att bli en del av fetma statistik. En andel som tyvärr tycks öka i detta land. Just det året kunde jag inte hålla mitt löfte, men två år senare kunde jag lyckas med att gå ner över 15 kilo å några månader.
I år kände jag att jag kommit över sådana målsättningar. Jag minns vad min mormor, en klok gumma som sällan var sjuk trots sin övervik och höga blodtryck. Hon sa en gång till mig att leva med måtta! Jag var ju ung och kunde inte förstå vad hon menade.
Innan jul bombarderades vi med matreklam; att vi skulle köpa den ena eller den andra typen av julskinka. Det kändes som om man skulle förlänga julbordet så att alla maträtter skulle få plats!
Och nu efter jullovet bombarderas vi återigen med reklam, men den här gången handlar det om hur vi kan banta / motioner bort maten vi stoppade i oss under de senaste veckorna!
Nu är det enkelt att förstå vad min mormor menade: Att äta med måtta året runt och att motionera regelbundet, året runt!
Jag tror inte att allt för stora förändringar är bra för hälsan. Vi ska inte behöva äta så mycket så att kroppen inte kan bränna upp och vi ska absolut inte banta så att kroppen skriker efter föda!
Låt oss leva klokare nu så att vi vid nästa nyårsafton slipper och skriva upp samma gamla löften och slipper känna oss besvika på oss själva när löften inte hålls!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar