onsdag 20 januari 2010

Ett värdighetsombud inom äldreomsorg

Alltför ofta vill vi att någon annan ska ge den vård som vi inte vill vara med och betala för - för t.ex. inom äldreomsorg. Vi alla vill förstås ha kakan och äta den, helst på en trevlig utlandsresa!
Äldreomsorgen kanske känns lite för avlägsen för en del av oss. Jag tycker inte att vi ägnar tillräcklig mycket uppmärksamhet åt vård av äldre, fast jag måste erkänna redan nu att jag ofta skjuter upp tankarna kring detta och nöjer mig med att leva i ”nuet”.
Men de gånger jag suttit framför TV:v och sett reklamen ett visst pensionsbolag visat har jag inte kunnat låta bli och upprepa en av de sista meningarna skådespelaren sagt: att man är närmare pensionen än studenten!
Det har ofta rapporterats om missförhållande inom den svenska äldreomsorgen. Äldre som misshandlats, vanköts osv. Detta skylls på olika saker, bl.a. pengar, resurser, tid. Men jag upplever detta mest som en stor brist på intresse! Alla protester mot hur dåligt de äldre behandlas har ofta lett till kortvariga och egentligen diffusa lösningar/ åtgärder.
Jag tycker att det behövs en mer konkret insats i form av ett värdighetsombud inom äldrevården som får för uppdrag att bevaka äldres inflytande över sättet de behandlas och bemöts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar