tisdag 3 november 2009

Inför regelbundna tester för att rädda liv

Igår kunde man läsa på DN att en undersökning visat att var femte person misstänker att någon av deras kolleger har alkoholproblem. Det som skrämde mig var det att var fjärde valde att blunda för problemet och inte skulle ta upp det vare sig med chefen eller arbetskamraten. Det visar att en del av oss gör en stor björntjänst för våra arbetskamrater, deras familjer, deras klienter/kunder…
Jag minns att för några veckor sedan la läkarförbundet fram en rapport där de pekat på samma problem inom läkaryrket. Det förekommer läkare som skriver recept till bl.a. lugnande medicin, till sig själv. Rapporten bekräftade även att en del av arbetskamrater till dessa läkare var medveten om problematiken, men valde ändå att vara tysta.
Jag får rysningar när jag ens tänker tanken om att bli behandlad av en påverkad läkare, bli serverad av en påverkad kafé- eller restauranganställd, bo i ett hus där en påverkad hantverkare jobbat…
Jag skulle gärna föreslå att genomföra regelbundna, spontana drog- och alkoholtester. Men det går ej att undvika en enorm diskussion kring integriteten! Samtidigt ser jag att vi kunnat lösa denna diskussion och satt upp alkoholmätare i nästan varje buss och taxi. Undrar om vad det kan bero på; kan det helt enkelt bero på att det hänt ofantligt många olyckor där många mist sina liv? Ska vi vänta på att andra genom samma misstag ta livet av en del medborgare så att vi kan tillämpa samma sam där med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar