måndag 12 oktober 2009

Rosan bandet är en livsviktig kamp för livet!

Häromdagen när jag var på väg hem kom jag på att det är oktober och dags att köpa ett rosaband. På mataffären hemma kunde jag skaffa mig ett sådant. Tänkte först inte på detta, men sedan dess har jag funderat mycket kring varför företag lanserar varor med rosa band-loggan på? Under senare åren har fler företag engagerat sig i rosabandkampanjen och lanserar olika varor och tjänster i samband detta. De har begripit att sponsra upplevs som finare än att göra reklam för sina tjänster och produkter.
Ena sidan är det förstås vikigt att kampen får näring från olika håll men andra sidan ska vi verkligen låta företag tjäna enorma pengar på ett sådant allvarligt fenomen…? Låt oss vara ärliga; företag skulle inte ägna sig åt goda gärningar utan att ha funderat på lönsamheten. Detta ses naturligtvist som en givande investering. För företagen är det ett mycket billigt och effektivt sätt att göra reklam för sina produkter och tjänster. Jag tror på fria marknaden och att företag ska tjäna pengar på olika sätt och att goda gärningar är goda gärningar!
Bröstcancer är en blodallvarlig fråga för många kvinnor som svävar mellan liv och död och deras närstående. Jag har därför mycket svårt att låta stora företag utnyttja en sådan viktig fråga för att tjäna en slant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar