måndag 8 november 2010

Det finns ingen ursäkt för dålig bemötande inom vården!


Det behövs mer kunskap om mötet mellan vårdgivare och vårdtagare samt hur detta möte kan påverka patientens upplevelse av vården. Media har jämna mellanrum rapporterat om hur såväl patienter som anhöriga kränkts eller behandlats illa när de sökt vård. Det visar på att det behövs mer kunskap kring denna fråga.
Vissa tror att patienter blir illa bemötta i vården kan helt enkelt vara ett resultat av hög arbetsbelastning och en ordentlig stressad personal. Såväl stress som hög arbetsbelastning kan såklart leda till så kallad distansering vilket är relativt vanligt bland hälso- och sjukvårdpersonal, och som gör att dessa möten blir korta och ytliga.
Ändå tycker jag inte att allt dåligt bemötande i vården kan skyllas på stress och hög arbetsbelastning utan kan även bero på brist på kunskap bland vårdpersonalen om hur det kan vara att leva med olika kroniska besvär/symtom och sjukdomar. Jag tror att ett sätt att råda bot på detta problem är att i utbildningarna till olika yrken inom vården i större utsträckning undervisa just om patienternas upplevelser i mötet med hälso- och sjukvården samt hur det är att leva med en kronisk sjukdom. Som komplement till detta bör det även satsas på fortbildning av verksam personal i det ovan nämnda ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar