fredag 21 februari 2014

Drömmen om att skaffa ett hederligt liv får inte förstöras!

Jag följer Correns serie om kriminella och idag läste jag om en förre detta kriminell som berättar om sin resa efter avtjänad straff. Mikael berättar att hans barn fick honom sluta och hans beslut accepterades av hans gäng. I december förra året träffade han företrädare för socialen i Linköping. Där diskuterades bland annat behovet av bostad för att kunna starta om sitt liv efter avtjänat straff men även arbete/sysselsättning. Det visade t sig det som Mikael uppfattat som ett löfte om hjälp inte vara värt mycket. Han erbjöds att flytta in i en möblerad etta i ett boende i Linköpings östra del som är avsett för människor med missbruksproblematik. Mikael som är inte narkoman, undrar om det är rätt beslut flytta in i ett sådant hus när han har ett litet barn; ”Vad skulle socialen ha sagt till mig, om det var jag som hade ordnat ett sådant boende och tänkte ha vårdnad om min son där?”
Mikael har enligt Corren vänt sig till olika personer, bland dem högt uppsatta politiker i kommunen, för att vädja om hjälp. Men än så länge har hjälpen uteblivit. Nu bor han tillfälligt inneboende hos en kamrat. Det är sådana historier som fått mig agera i frågan. Efter artikeln som handled just om bostad till f.d. kriminella i Linköping fick jag ett yrkande i FP-Linköpings valprogram. Min förhoppning är att mina partikolleger sätter större tryck på frågan under valkampanjen och får andra partier med sig när det gäller satsningar som hjälper människor ur kriminellatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar