måndag 7 september 2009

Onödigt att lagstifta självklara saker!

Lyssnade på P3 i förmiddags där de diskuterade Kds senaste ett förslag. De vill ha en lagstiftning som tillåter medborgarna att ingripa vid bråk, misshandel och liknande. Unga som gamla drabbas av onödigt våld vilket kostar samhället stora kostnader.
Förslaget känns mycket aktuellt och kan leda till att förebygga en hel del personskador som kan förekomma vid bl.a. gängbråk. Sådana olyckor har på senare tid ökat och accelererats.
Det jag inte kan sluta och undra över är det att om detta inte ska vara självklart för oss? Där jag har mina rötter är detta inte bara ett vanligt förekommande beteende utan ett samhällsansvar man från barndomen lär sig. I uppfostran ingår att man ska ingripa då man ser en medborgare blir utsatt för våld. Det är få som vänder huvudet åt ett annat håll. Polisen är både nöjd och tacksam att ett sådant beteende ofta förekommer. Det kan bero på att de inte har tillräckligt mycket resurs.
Jag tror på människans godhet. Jag vet att vi inte föds onda, men vi uppfostras totalt olika. Det är där vi skiljer oss från varandra. Jag tror att en hel del beror på jantelagen som inte på samma sätt finns i andra länder. Det står tydligt och klart att ”Du ska inte tro att någon bryr sig om dig!”. Då dyker upp en fråga upp, helt automatiskt: ”Varför ska jag bry mig om andra?”
Vi ska tro på att vi alla inte bara bryr oss om varandra utan vi älskar varandra. Då kanske kan vi slippa lagstifta självklara saker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar