tisdag 29 september 2009

Alla vi kan vinna om vi vågar satsa i rätt tid!

Igår kväll satt och kopplade av kring 10-tiden och zappade från ena TV-kanalen till den andra. Fastnade för de sista minuterna på ett program TV4 visade. Det handlade om skolmaten.
Jag har följt utländska kockar som gett sig in i denna heta diskussion och försökt påverka politiken genom att bevisa att det går med enkla medel producera nyttig mat.
Men jag måste erkänna att jag var ganska förvånad när jag såg Bert Karlsson ta denna roll på sig och ställa svåra frågor till de ansvariga! Jag tycker helt enkelt att det gått för långt. Man har tappat fokus på verksamheten; från att producera nyttiga och hälsosamma maträtter till att ”låt oss se hur billig vi kan göra detta!”.
Det viktiga är att ordna fram duglig mat till våra ungdomar så att de orkar med sin dag. Vi kan inte förvänta oss att en besparing på detta verkligen kan resultera i något bra. Konsekvenserna kommer att vara mycket kostsamma för vårt samhälle. Barn som inte äter skolmaten köper skräpmat/ godis istället, detta leder till övervikt, koncentrationsproblem och trötthet. Dessa överviktiga barn med en hel del psykiska besvär måste tas hand om i vården… Ni förstår säkert vart jag vill komma! Är det inte lättare att satsa lite mer i början och förebygga detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar