måndag 18 oktober 2010

Även nåt som ett högre ohälsotal är invandrarnas fel!


Idag lyssnade jag på en dragning kring hur hälsan skiljer sig mellan våra två stora städer i Östergötland; Linköping och Norrköping. Det är ett faktum att våra vänner i Norrköping lider av större ohälsa än vi Linköpingsbor.
Jag fastnade för en fras som togs upp tidigt i diskussionen. Någon sa att det hela handlade om en kulturändring. Jag undrade vad just detta betydde för de ansvariga och vad de hade för tankar kring detta? Jag fick till svar att en del av förklaringen är att det invandrats längre och intensivare till Norrköping än till Linköping! Jag trodde första att jag hört fel!
Jag kunde inte låta bli och tänka på vad många diskussioner efter senaste valet rörde sig om. Många var helt övertygade om att anledningen till varför SD hamnat i riksdagen var det att många invandrare röstat fel! Att de egentligen ville lägga sina röster på S men fattade inte och röstade därför på SD! Få ville acceptera att det var fanns missnöje med integrationen hos många svenskfödda väljare…
Jag kände mig riktigt frustrerad över påståendet om anledningen till ohälsan. Jag tycker att det inte är ok att skylla bristerna på en särskild grupp inte är acceptabel. Det finns många data som utpekar en längre historik som skulle kunna ha legat bakom det högre ohälsotalet i Norrköping. Sådana påstående är en direkt fara för vårt land och vår demokrati och måste därför bestridas med full kraft!

2 kommentarer:

  1. Eller så kan det beror på att det är betydligt enklare att få träffa en läkare på första dagen man ringer om man inte har utlänsk brytning i luran. Har ju ingen forsknings statistik på detta, bara påstår utifrån egen erfarenhet att det lönar sig ha en svenne ringa åt mig när jag söker sjukvård.

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer med dig, Rina, att det vore optimalt att få träffa en sjukvårdspersonal samma dag, det underlättar mkt... För oss som är vana vid ett annat system än det svenska, (alltså få vård när vi behöver den, inte när vården har tid!) känns detta oerhört frustrerande och jobbigt. Språket spelar stor roll, men inte så att vården ska utebli då är det mycket allvarligt. Etiskt sett har ingen inom vården negligera en patient på grund av bristande spårk eller dåligt uttal.

    SvaraRadera