måndag 7 juni 2010

Patienterna besitter en stor kunskap!


Vi alla är eniga om att patienten/ konsumenten måste ses som en resurs inom vården. De kan påverka sin och även andras hälsa. Patienterna besitter en stor kunskap som skulle hjälpa vårdpersonalen att ställa säkrare och mer specifika diagnoser. I en rapport som Socialstyrelsen som i mitten maj presenterade visade det sig att det finns oacceptabla skillnader i hälsa mellan olika grupper av medborgare. Utlandsfödda var bland dem som upplevde oftare brist på information från vårdpersonalen än svenskar. Lågutbildade söker inte den vård de behöver i samma utsträckning som högutbildade och deras dödstal i behandlingsbara sjukdomar är tre gånger så höga. Vården måste helt enkelt bli bättre på att informera patienterna på ett förståndigt sätt. Eget ansvar är en självklarhet för en del av oss, men denna naturliga fråga är inte så självklart för en hel del östgötar. Det är där vi behöver nå våra medborgare och förklara för dem vad det menas med detta och på vilket sätt och vilken utsträckning det kan påverka deras liv.
Att bygga broar och hitta ett gemensamt språk som underlättar mötet mellan vårdgivare och vårdkonsumenten måste vara ett prioriterat område för vården. På så sätt kan individen få mer makt att påverka sin egen vård och kan genom dialog med sina vårdgivare få mer förståelse över vårdprocessen samt behandlingar/mediciner som rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar