torsdag 10 juni 2010

Bättre ALF fördelning till Sveriges bästa läkarutbidlning!

Igår fick jag tjänstgöra på landstingsfullmäktige. Det var mycket spännande dag med många inlägg och repliker mellan majoriteten och oppositionen. När jag fick ordet, ca 6 timmar efter att jag anmälde mig, fick jag äntligen prata lite om forskning och även våra vårdutbildningar. Jag berättade om min och partiets vision om att Östergötland ska bedriva forskning i världsklass.

Jag tycker att genom stark klinisk forskning och goda kvalitetsregister har Sverige en konkurrensfördel vad gäller uppföljning av nya läkemedel samt tidig introduktion på marknaden av innovativa läkemedel. Detta är något som Östergötland bör dra fördel av. Landstinget i Östergötland ska bidra till att samtliga vårdutbildningar håller hög kvalitet. Vi har Sveriges bästa läkarutbildning men de utdelas inte centrala medel som är jämförbar med deras höga prestation. Utdelningen bestämdes för länge sedan och har inte ändrats under de senaste åren. Jag tycker att vår del av centrala ALF-medel måste utökas då utdelningen inte är rättvist och inte motsvarar utbildningens status! SKL har tillsatt en delegation som under hösten kommer att börja en del förhandlingar kring detta. Vad jag förstått ska Marie Morell ingå i denna delegation och jag har bett Marie att se till utdelningen omedelbart justeras och anpassas efter varje utbildnings bedrift.
Vi har Sveriges bästa läkarutbildning men jag vill att vi även satsar helt hjärtat på att även ha Sveriges bästa sjuksköterske-, sjukgymnast-, arbetsterapeutsutbildningar! Alla vårdutbildningar som finns i länet måste få förstärkning för att kunna hålla en hög kvalitet. Detta är en självklarhet för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar