måndag 14 juni 2010

Ett bakslag för demokratin!


Idag hörde jag på radio (SR) att SCB på Sveriges Radios uppdrag har tagit fram statistik om de cirka 50 000 personer som finns med på partiernas listor i kommunvalet och de cirka 5 500 kandidater som finns på riksdagslistorna, som partierna rapporterat till Valmyndigheten inför valet 2010. Det var tråkigt att höra siffrorna. Det kändes helt galet då jag vet att det finns många fler som är intresserade av politik och skulle kunna vara en tillgång för vår demokrati.
Anledningen till att varför de låter bli att engagera sig skulle det kunna vara att en del inte känner sig delaktiga i samhället. Att de kanske en dag ska resa hem.
En annan grupp som kanske vid tidigare skede försökt och varit med känner sig besvikna på hur de blivit behandlade. Jag vill här citera vårt enda kommunalråd i Linköping med invandrabakgrund; Muharrem Demirok som i samband med dagens upplysning om SCBs statistik sagt: ” Jag tror det är olyckligt att bara fokuserar på antalet personer med utländsk bakgrund. I många andra partier har man hyfsat många kandidater långt ner på listorna, men de får aldrig komma längre upp.”
Statistiken visar endast 4 kandidater med utländsk bakgrund i mitt parti i hela Östergötland, upprörande! Jag tycker att vi, framför allt folkpartister, måste skärpa oss och ta vara på alla östgötarnas/ linköpingsbornas kunskaper och livserfarenheter.
En korrekt tolkning av demokrati innebär en klar blandning och deltagande av olika grupper som samhället består av, inte en viss grupp som kanske inte har en riktig förståelse av vad de andra skulle vilja önska sig eller förvänta sig!
Vill vi ha fler som engagera sig i politik så måste vi bana väg, inte bara i skrift, utan i handling! Vi måste vara öppna och välkomna alla som vill vara med och låta dem växa i sina roller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar