måndag 27 januari 2014

Stoppa flykten av välutbildade arbetskraften!

Jag kom i kontakt med internationella föreningen i Linköpings universitet i hösten 2010 via en kär vän. Fick då kännedom om hur nydisputerade forskare möttes av svenska lagar; medan i andra europesiak länder t.ex. Tyskland har de flera månader på sig att hitta jobb efter avslutade studier har en doktorand från tredje världen endast 10 dagar på sig att etablera sig i arbetsmarknaden eller lämna landet! Problemet blev ännu tydligare för mig när jag för första gången den 31:a mars 2011 träffade ett 70-tal studenter på LIU. Jag tog kontakt med vår riksdagsledamot Karin Granbom Ellison. Vi ordnade ytterligare en träff med studenterna och började med opinionsbildning kring frågan, både internt i Folkpartiet och externt.
Idag var det åter dags att besöka LIU men den här gången fick jag sällskap av Folkpartiets EU-parlaentariker Cecilia Wikström och riksdagsledamoten Karin Granbom Ellison. Det gläder mig att Folkpartiet idag hade representanter från olika nivåer; EU, riks men även lokal för då kunde vi belysa frågan från olika håll och visa beredden hos oss Folkpartister!
Cecilia rapporterade (för rektorn, universitetsdirektören, vicedirektören, kommunikationsdirektören samt representanter för olika verksamheter och studenter) från EU-palamentet där hennes grupp lagt fram sin syn på detta och även förslag på att förlänga tiden efter avslutade studier, i samma utsträckning som Tyskland där de har upp till 18 månader på sig att hitta jobb. Karin rapporterade om fortsatta förhandlingar mellan olika department kringt frågan och hade stora förhoppningar för att frågan skulle lösas inom kort. Jag stod för det lokala perspektivet och berättade vad Linköping/ landstinget i Östergötland skulle kunna vinna/förlora på detta. Många hade funderingar/frågor kring frågan; hur länge till det skulle dröja innan ett beslut kunde fattas? Fanns det möjligheter för central finansiering för universiteten? Skulle beslutet gälla alla studenter eller fanns det några som skulle ändå hamna utanför? Vi avslutade träffen med lunch och presskonferens. Hoppas på en fortsatt dialog med LIU och önskar att regeringen insett vad ett positivt beslut kring detta kan innebära för våra universitet men även arbetsmarknad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar