måndag 12 november 2012

Utanförskap och segregation måste ses i ett större samhällsperspektiv!

Efter sista inlägget har jag fokuserat mig på min forskning och resultatet blev en licentiat avhandling som jag försvarade den 5:e okt och fick godkänt! Under tiden har jag inte glömt politiken utan hunnit och publicerat ett antal debattartiklar på Corren, NT och Motala & Vadstena tidningen.
I lördags publicerades en ny debattartikel på Corren där jag och min partikollega Samad Tiemori lyfte upp en viktig fråga gällande integration. Många duktiga och framgångsrika personer med invandrabakgrund får ingen möjlighet att visa framfötterna inom den offentliga sektorn. detta är trots att välutbildad och kvalificerad arbetskraft är i dag starkt efterfrågad på många håll i den globaliserade världen. Vi tycker att utanförskap och segregation måste ses i ett större samhällsperspektiv. Det handlar inte enbart om att hamna bland betongen i de mest utsatta områdena - utan framförallt kan det handla om att inte bli sedd för den kompetens och begåvning man besitter och inte får chansen att visa vad ens kompetens är värd för. Vi tror inte på kvotering för att den handlar om att dela upp individer efter en viss grupptillhörighet! Vi vill däremot att kunna finna de orsaker som gör att högt kompetenta individer med invandrar bakgrund faller bort någonstans på vägen till toppositionen. DET är socialliberal politik som vi två brinner för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar