lördag 14 april 2012

Politiskt besök på Linköpings universitet


Fredag den 13:e april var det dags för några folkpartistiska riksdagsledamöter att besöka Linköpings universitet (Liu). Tillsammans med min partikollega Karin Granbom Elison har jag sedan okt 2011 försökt att uppmärksamma det ojämna antal professorer som Hälsouniversitet (HU) kunnat värva på senare tid. Detta är trots universitets enorma produktionsnivå. Det visade sig att den centrala finansieringen slagit hårt mot Liu och HU.
Vi har sedan okt försökt att kasta ljus på detta problem. Ett sätt var det att bjuda in ett par riksdagsledamöter från Folkpartiet som har uppdrag i Utbildningsutskottet, Tina Acketoft och Nina Lundström.
Vi fick först en allmän information om läget av Johan Dabrosin Söderholm (HU) och Per Dannetun (Liu). Sedan fick vi besöka forskare som upplyste oss om olika prestigefulla projekt som gett Liu och HU internationell uppmärksamhet. Dagen var totalt lyckad då riksdagsledamöternasnyfikenhet och intresse för en stark Liu väcktes.
Jag har länge varit stolt över Liu och HU men efter studiebesöket känner jag mig extra stolt och hoppas på att även vår regering uppmärksammar vårt universitet och skapar förutsättningar som kan lyfta dess excellenta nivån till ännu högre nivåer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar