Välkommen till min blogg. Här kan du läsa om mina socialliberala tankar om dags aktuella ämnen.
onsdag 25 april 2012
Stoppa glädjebetygen
För snart ett par veckor sedan kunde jag och två andra folkpartister publicera en debattartikel på Corren. Ämnet handlade om en alltför generös betygssättning som skapar problem för både elverna och lärarna. Tyvärr har Corren inte lagt ut vår artikel på sin hemsida. Jag lägger ut den på min blogg så att fler kan ta del av våra åsikter om detta!
Stoppa glädjebetygen
Folkpartiet har drivit igenom en ny skola som fokuserar på elevernas kunskapsinlärning och lärarnas kompetens. Vi ser nu att många lärare har hamnat i en situation där de pressas att göra avkall på sin professionalitet och istället sätta glädjebetyg. Lärarnas Riksförbund presenterade i höstas en undersökning där det framkom att var femte lärare har utsatts för påtryckningar från rektor eller huvudman att sätta högre betyg, ofta systematiskt. Det är inte acceptabelt!
Lärarkollegiet besitter en oerhörd kompetens inom pedagogik och sina specifika ämnesområden. Den kompetensen och lärarnas professionalitet ska utgöra utgångspunkt för betygssättningen. Det ska aldrig tolereras att huvudmäns intresse av bra statistik går före lärarnas integritet.
Elever drabbas i högsta grad när de ges ett betyg som är högre än elevens kunskapsnivå. Elever riskerar därmed antas till högre utbildningar som de saknar möjlighet att klara av och de ges inte det stöd som de är i behov av.
Risken för att elever får glädjebetyg påverkar även möjligheten att höja lönen för de bästa lärarna. Vi folkpartister vill höja lönen ordentligt för de skickliga lärarna. Därmed kan vi skapa en större möjlighet till lönekarriär och läraryrket kan bli mer attraktivt som karriärval. För att detta ska få en riktig verkan får det inte finnas någon misstanke om att en alltför generös betygssättning spelar in i lönehöjningarna.
Folkpartiet vill nu ta krafttag mot glädjebetygen i grundskolan genom att undersöka skillnaden mellan elevernas kunskaper i början av gymnasiet och deras grundskolebetyg. Vi vill i ett första steg använda ett gemensamt diagnostiskt prov i matematik under de första veckorna i gymnasiet och jämföra elevernas prestationer på provet med deras betyg från grundskolan. Därmed kan man få fram en tydlig bild av vilka skolor som skulle kunna ha gett alltför generösa betyg och som därför behöver se över sitt arbetssätt. En sådan försöksverksamhet har under året genomförts i Stockholm och detta har visat att skillnaden i betygssättning är väldigt stor mellan olika skolor. Det finns ingen anledning att tro att situationen är annorlunda i Linköping.
Vi ser det här som en viktig reform för att sätta kunskapen främst i våra skolor, men det är också en viktig reform för att värna om lärarnas professionella integritet och visa att det endast är elevernas måluppfyllelse och lärarnas professionella bedömning som ska ligga till grund för betygssättningen.
Samad Tiemori (FP)
Ledamot i barn- och ungdomsnämnden
Åsa Wennergren (FP)
Ersättare i barn- och ungdomsnämnden
Reza Zarenoe (FP)
Ersättare i bildningsnämnden
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar