Hörde nyss på radio att det inte är dyrt och förebygga skolk. Samhället skulle tjäna flera miljoner på att i tidigt skede upptäcka och förhindra skolk. Det har visat sig att långtidsskolkare har svårt att komma in i arbetsmarknaden, vilket så småningom leder till svår ekonomisk situation och utanförskap.
Samtidigt sa de att det pågår en stor kampanj i bland annat Facebook där fler och fler engagerar sig för en fråga. Det handlar om typsnittet IKEA använt till sin nya katalog! Den som läste upp nyheten uppgav att det inte var så lätt att se skillnaden, men tydligen pågår en internationell diskussion om detta ”fruktansvärda” misstag!
Jag tycker att det är roligt att folk samlas kring olika frågor och skapar opinion kring viktiga frågor. Men jag blir ibland mörkrädd när jag ser att denna fantastiska kraft samlas för att genomföra/ förändra saker vars existens inte gör någon skillnad som helst i världen.
När vi inte bildar grupper i Facebook kring skolkfrågan, när vi inte tar upp varför var minut 5 människor ska dö på grund av malaria, när vi inte tar oss tid att samla kraft för att driva barnmisshandelfrågan blir jag oerhört förbryllad och kan inte låta bli och fråga mig själv; Hur mycket tjänar stora företag på att privata personer gör billig reklam för dem? Alltså genom att starta simpla kampanjer runt deras produkter eller företag på stora diskussion forum…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar