Patientens delaktighet inom vården måste stärkas och möjlighet finnas till dialog med olika berörda parter bör förbättras. Det var en av huvudfrågorna alliansen gick ut med vid valet 06. Politiken skulle klart garantera hög tillgänglighet och hög kvalitet. Målet var att skapa en nära relation mellan patienter och vården för att återuppliva förtroendet och att ge bättre möjlighet för dialog mellan inblandade.
Vården har naturligtvis ett stort ansvar för att överbrygga skillnaden i kunskap och stärka patientens ställning och möjlighet att påverka sin vård. Men ibland kan just detta skugga över vad patienten själv kan om sin kropp. Den som konsumerar vården har i sin tur mycket kunskap och erfarenhet om sig själv och livssituation vilken kan bidra till att säkrare ställa en diagnos. Det har länge pågått olika undersökningar (i form av enkätstudier och telefonintervjuer) som granskat bl.a. bemötandet, vårdkvaliteten, graden av nöjdhet och inte minst tillgängligheten. Syftet har varit att ge politiker, tjänstemän och företrädare för vården en korrekt bild av hur den uppfattas av östgötarna. Resultatet har givetvis bidragit att ge ett tydligt underlag till kontinuerligt förbättringsarbete och stimulerat till flera drivande insatser inom vården. Behovet av en ständig undersökning om östgötarnas kunskaper om, erfarenheter av och attityder till hälso- och sjukvården blir alltmer angeläget.
Inom privata sektorn pågår en ständig kund-/ klientundersökning vid telefon. Efter varje samtal ber man kunden/klienten att ta lite tid på sig och svara på några korta frågor. På detta enkla sätt får man en direkt respons på hur kunden/ klienten uppfattat servisen hon/han fått. Detta är ett mer angeläget steg att ta för Landstinget i Östergötland då Vårdvalet snart kommer att införas. Patienternas ställning måste i och med detta förstärkas ytterligare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar